Ви є тут

Засідання колегії облдержадміністрації

25.10.2019

25 жовтня відбулось засідання колегії облдержадміністрації за участі народних депутатів Олексія Мовчана та Анастасії Ляшенко. У засіданні колегії взяв участь директор Департаменту агропромислового розвитку С.Фролов.

У своєму виступі з питання «Про актуальні проблемні питання Полтавської області, вирішення яких потребує державної підтримки» він відмітив що, агропромисловий комплекс області щорічно демонструє позитивні темпи обсягів виробництва продукції. За останні п’ять років обсяг виробництва сільськогосподарської продукції на Полтавщині збільшився більш ніж на 14 відсотків, по Україні – лише на 7,2 %.

За січень - вересень 2019 року індекс обсягу сільськогосподарського виробництва склав 107,6 %, тому числі в сільгосппідприємствах – 111 %, в господарствах населення 104 %.

За обсягом виробництва валової продукції сільського господарства серед регіонів України Полтавська область займає –4 місце, в розрахунку на одну особу – 5 місце.

На сьогодні в Полтавській області впроваджується 73 інвестиційних проектів кошторисною вартістю 1,7 млрд. грн. (в 2018 році - 2,5 млрд. грн.). З початку цього року завершено впровадження 34 інвестиційних об’єктів на суму 1,2 млрд. грн., створено 190 робочих місць.

В області обробляється 2,2 млн. га сільськогосподарських угідь, з них 1,8 млн. га ріллі.

Аграрне виробництво на Полтавщині здійснюють 2700 сільськогосподарських підприємств, у тому числі 1900 фермерських господарств. Середній розмір фермерського господарства 120 га, 72 % таких господарств мають в обробітку до 100 га.

На сьогодні в області налічується 190 тис. особистих селянських господарств (287 тис. га). Частка їх у виробництві валової продукції сільського господарства – 37,3 %.

Маючи в розпорядженні лише 5 % сільськогосподарських земель України, в області виробляється 9 % від загальнодержавного обсягу зернових культур, 10% – цукрових буряків, 9 % - сої, 7% - соняшнику.

В 2018 році на Полтавщині за всю її історію зібрано рекордний валовий збір зернових культур – 6,3 млн. тонн (1 місце в державі).

За оперативною інформацією станом на 25 жовтня поточного року в області намолочено 4,5 млн. тонн зерна, з них кукурудзи майже 3,0 млн. тонн. Кукурудзи зібрано на 62 % площ і по завершенню сезону ми очікуємо валовий збір зернових на рівні 5,7 млн. тонн. Завершується збирання сої, соняшника та цукрових буряків.

Під урожай 2020 року в області вже посіяно 217 тис. га озимих культур (90 % від запланованого). Це на рівні минулого року. При цьому тенденція до зменшення площ посіву жита залишається. Україна, в тому числі і Полтавська область, почала імпортувати з Білорусі житнє борошно для хлібопечення.

В галузі тваринництва серед регіонів України по поголів’ю ВРХ та корів в сільськогосподарських підприємствах область займає перше місце, по поголів'ю свиней – 6 місце. Проте загальноукраїнська тенденція до зменшення поголів’я тварин присутня і в області. Станом на 1.10.19 відповідно до минулого року поголів’я ВРХ скоротилось на 17 тис. голів, з них корів на 6,5 тис. голів, а свиней майже на 20 тис. голів.

Маючи досить високий рівень розвитку аграрного сектору на Полтавщині, існуючі негативні тенденції в АПК області говорять про наявність ряду проблемних питань, які потребують невідкладного рішення. Сьогодні на фоні загальнодержавного обговорення можливого відкриття ринкового обігу земель на другий план відійшли питання агропромислового виробництва. Які також потребують обговорення з аграріями і прийняття відповідних рішень.

Серед них:

1. Запровадження ліцензування зберігання пального сільськогосподарськими виробниками.

Проведений моніторинг виконання зазначених вимог показує, що суб`єкти підприємницької діяльності в аграрному комплексі використовують пальне виключно для власних потреб і не займаються цільовою діяльністю по його реалізації. Більшість суб`єктів господарювання агропромислового комплексу, не мають необхідних документів для отримання ліцензії на зберігання пального. А суми можливих штрафних санкцій сягають 0,5 млн. грн. на один суб’єкт господарювання.

2. Неможливість відновлення роботи державних підприємств із зволіканням призначення керівників (Полтавське КХП, втрачаються потенційні інвестори). Діючі підприємства спиртової галузі, які не мають рознарядки на виробництво спирту простоюють (Вишняківська філія ДП Укрспирт – 100 осіб працюючих залишились без роботи, а місцеві громади без наповнення бюджету), а не діючі не можуть залучити інвесторів через зволікання з їх роздержавленням.

3. Порушення вимог чинного законодавства щодо використання пестицидів та агрохімікатів сільськогосподарськими підприємствами та фермерськими господарствами під час обробки сільськогосподарських угідь, через що щорічно фіксуються випадки масової загибелі бджіл на пасіках в господарствах всіх форм власності, що спричиняє збитки бджолярам (відповідні законопроекти про посилення відповідальності за порушення в сфері обігу ЗЗР вже були підготовлені, але так і не були розглянуті попереднім скликанням ВР) .

4. На сьогодні в проекті бюджету на 2020 рік не передбачено державну підтримку аграрної галузі, окрім здешевлення кредитів на купівлю землі. Не можливо залишити тваринницьку галузь без державного дотування, враховуючи негативні тенденції, що зараз відбуваються.

І якщо ми хочемо щоб розвивались сільські території необхідно приділити увагу підтримці кооперування малих сільськогосподарських виробників.

На засіданні аграрного комітету начеб то розглядалось питання державної підтримки АПК, але міністр фінансів пані Маркарова в одному з інтерв’ю заявила що цих ініціатив ще не бачила.

5. Час потребує запровадження рівноправних умов оподаткування за користування землями сільськогосподарського призначення. Оподаткування сільськогосподарських товаровиробників має виконувати не лише фіскальну, але й регулюючу функцію, виступати засобом стимулювання виробництва, забезпечувати конкурентоспроможність тощо. Для забезпечення детінізації використання земель сільськогосподарського призначення необхідно ввести єдиний податок на 1 га землі. Всі сільгоспвиробники, окрім власників присадибних ділянок, повинні бути рівні перед державою.

Стосовно виділення земель для ОСГ чи створення СФГ – до подій вчорашньої сесії облради. До завершення створення ОТГ підрозділи Держгеокадастру повинні мати не рекомендації щодо погодження дій з громадами а офіційний документ хоча б на рівні постанови КМУ.

Є ще ряд проблемних питань, вони викладені в наших пропозиціях до народних депутатів.