Ви є тут

Інформаційна довідка на брифінг стосовно 100 днів після відкриття ринку земель

12.10.2021

Станом на 9 жовтня 2021 року було рівно 100 днів із дня відкриття ринку землі. Відновлення реального права власності на землю було принциповою позицією Президента України Володимира Зеленського, яку він озвучив під час передвиборчої кампанії.

Закон України від 31 березня 2020 р. № 552-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» скасував заборону на купівлю-продаж земель с/г призначення приватної власності. Він набрав чинності 1 липня 2021 року.

Цей Закон забезпечує реалізацію конституційних прав громадян на вільне розпоряджання своєю власністю, створює прозорі умови для ринку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розширює інвестиційні можливості в аграрному секторі країни й кожного регіону.

Крім того, відповідно до норм Ст. 90 Земельного кодексу України власники земельних ділянок приватної власності мають право продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, зокрема, передавати її в оренду, заставу, спадщину.

Фермери України, які набули право довічного успадкованого володіння або постійного користування земельними ділянками державної і комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства, отримали можливість викупити ці земельні ділянки в розстрочку на десять років, звернувшись до територіальної громади. При цьому після сплати першого внеску земельна ділянка переходить у власність фермера.

Згідно з ч. 7 Ст. 130 Земельного Кодексу продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності забороняється. Проте застосовується такий інструмент як передача в оренду через земельні торги.

Земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет через електронну торгову систему, що перебуває у державній власності.

Запровадження ринкового обігу сільськогосподарських земель надає можливість для максимального зростання ціни права оренди та підвищення інвестиційної привабливості на землі сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності при продажу прав на них на земельних торгах. Це зумовить збільшення надходжень до місцевих бюджетів від плати за землю.

Положеннями пункту 15 розділу «Перехідні положення» Земельного Кодексу встановлено, що до 1 січня 2024 року забороняється купівля-продаж або відчуження в інший спосіб на користь юридичних осіб земельних ділянок, які перебувають у приватній власності і віднесені до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв).

До 1 січня 2024 року загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності громадянина України не може перевищувати 100 гектарів.

У рамках ринку землі має бути завершено земельну децентралізацію. У результаті землі с/г призначення державної форми власності за межами населених пунктів стали власністю громад. Громади на місцях отримали у свою власність понад два мільйони гектарів землі, а також – можливість спрямовувати кошти від землекористування на свій розвиток.

Завдяки цьому:

  • управління земельними відносинами стало прозорим, а земельні послуги та процедури – максимально простими;
  • скасовано землевпорядну експертизу;
  • використання земель чітко контролюють громади та держава;
  • межі громад встановлюються за прозорою та незатратною процедурою;
  • юридичні особи при вирішенні земельних питань мають справу з радою територіальної громади, яка контролюється жителями громади, тому мають змогу прозоро і чесно вирішувати земельні питання;
  • доля земельної ділянки з моменту надання дозволу на її відведення відстежується публічно.

Вся інформація про земельну власність – в електронному форматі. Це гарантує прозоре використання всіх земель, захистить права власності та майнові права українців. Завдяки повній цифровізації земельних відносин буде максимально усунено людський фактор та подолано корупцію.

До прикладу, наприкінці вересня земельні торги застарілого формату відійшли в історію. Уже запущено електронні аукціони для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними в системі Prozorro.

Загалом в Україні 60,3 млн га землі. Площа сільськогосподарських земель – близько 42 млн га, що становить 70% території України. Близько 31 млн га с/г земель знаходиться в приватній власності, 750 тис. га — в державній, і приблизно 10 млн га с/г земель в комунальній власності громад.

Полтавська область володіє значними земельними ресурсами, її земельний фонд становить 2875.0 тис. га. У структурі домінують сільськогосподарські землі, які займають 76% території - 2182.2 тис.га (611,5 тис. землевласників), в обробітку 1732 тис. га. з них в оренді 73% . Самостійно обробляють власники земель 27% площ. На сьогодні укладено договорів оренди земельних часток (паїв) - 305 тис., середня частка пай – 3,7 га. З них до 7 років – 35 %, більше 10 років – 12,5%.

За період із 01.07.2021 по 09.10.2021 включно по Україні відчужено 28 288 земельних ділянок загальною площею 70 569 га. Середня вартість за 1 га відчужених земельних ділянок становить 43 879 грн.

Найбільше відчужуються земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та для ведення особистого селянського господарства, де разом відчужено 22 031 ділянок площею 59 739 гектарів.

Всього відчуджено у Полтавській області 2314 ділянок загальною площею 6294 га вартістю 37.3 тис.грн. за 1 га. З них 71% це земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 29% - землі для ведення особистого селянського господарства. Найбільше по Україні по кількості правочинів у Харківській області - 2332 ділянки, по площі - у Кіровоградській області 9939 га. За вартістю найбільша ціна за 1 га відчуджених земель 244,5 тис. грн у Івано Франківській області.

Інформація в розрізі областей

Для створення цивілізованого ринку землі повинна бути активна комунікація та співпраця з органами самоврядування, яка сприятиме підвищенню обізнаності громадськості та підтримці земельної реформи. Поширення інформації має супроводжуватися регулярними опитуваннями громадської думки щодо рівня захисту прав, пов’язаних із землею.

В зв’язку зверненнями територіальних громад та відкриттям ринку землі Департаментом агропромислового розвитку запроваджені щотижневі наради в режимі онлайн (Zoom) у форматі питання-відповідь.

Основні питання які виникають при зверненнях такого змісту :

1. На публічній карті знайдено земельні ділянки державної власності, які не передано ОТГ. Коли і в який спосіб вони будуть передані?

З введенням 27 травня 2021 року у дію Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №1423-ІХ органи державної влади позбавляються повноважень щодо розпорядження земельними ділянками, які перейшли у комунальну власність громад. Громада, яка має намір розпорядитися такими землями, має сама звернутися для проведення державної реєстрації права комунальної власності на таку землю.

2. Громада може фінансувати роботи із землеустрою лише на землях комунальної власності чи на землях усієї громади?

Громада може фінансувати за рахунок власного бюджету роботи із землеустрою на території всієї громади на землях будь-якої форми власності, адже Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423 до законодавства було внесено відповідні зміни.

3. Чи може сільська рада надавати в оренду без проведення аукціону землі колективної власності колишнього КСП, яке реорганізовано у СТОВ?

Це можливо лише щодо невитребуваних паїв до моменту їхнього виділення в натурі (на місцевості), а також в інших випадках, в яких відповідно до ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності та права на них надаються без проведення торгів.

4. Чи є обов’язковою передумовою розпоряджання громадою землями за межами населених пунктів розробка плану зонування території громади?

 Розробка плану зонування території є обов’язковою передумовою надання земельних ділянок для містобудівних потреб відповідно до вимог статті 24 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності».

5. Чи будуть обмеження щодо максимальної площі земельних ділянок, які виставлятимуться на аукціон? Хто буде організовувати аукціони?

З набранням чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо продажу земельних ділянок та набуття права користування ними через електронні аукціони» № 1444-IX, площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, права на які відчужуються на електронних земельних аукціонах, не можуть перевищувати 20 га. Організатором земельних аукціонів, на які виставлятимуться землі комунальної власності, будуть ради відповідних територіальних громад.

6. Як припинити право постійного користування земельною ділянкою, якщо право власності на нерухоме майно перейшло до іншої особи, а користувач відмовляється припиняти право постійного користування?

Згідно зі статтею 120 Земельного кодексу, якщо право власності на нерухоме майно перейшло до іншої особи, то, за загальним правилом, така особа має право отримати земельну ділянку, на якій це майно розташоване, за тим самим правом, за яким цю ділянку мав попередній користувач.

7. Чи можна розірвати договір оренди землі в судовому порядку через несплату орендної плати, якщо на цій земельній ділянці розташоване нерухоме майно —власність боржника?

Розірвати договір у разі систематичної несплати орендної плати можна, але нерухоме майно боржника все одно залишиться на земельній ділянці. Можна звернутися до суду з метою примусового стягнення заборгованості з орендної плати. Далі в разі невиконання відповідного судового рішення задоволення вимог може відбуватися шляхом продажу майна, що є власністю боржника.

Аналогічно Міністерством аграрної політики запроваджена комунікація з громадами в кожній області через створені групи в соціальних мережах. Сьогодні відбулось онлайн засідання Земельного штабу під головуванням Міністра Романа Лещенка де голови громад Полтавщини також взяли участь і мали змогу задати питання і відразу отримати відповіді.

Потрібно зазначити що за даними Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області по 276,2 тис. га земель відсутня інформація в реєстрі.

З метою упорядкування земель Полтавською обласною державною адміністрацією ініційована інвентаризація 52,5 тис. га земель державної власності в межах наявного фінансування з державного та обласного бюджетів. Також розробляється програма ефективного використання земельних ресурсів Полтавщини. В програмі передбачається співпраця облдержадміністрації та територіальних громад в рамках земельної реформи та відповідне співфінансування з обласного та місцевих бюджетів. Метою програми є повна інвентаризація земель державної та комунальної власності та наповнення Земельного кадастру.